Rideklub Stald Hesselbjerges sikkerheds- og generelle regler

- Krav til alle klubbens medlemmer, som altid skal overholdes ved ophold på klubbens faciliteter.

• Bær godkendt ridehjelm under ridning.
  • Bær sikkerhedsmæssigt korrekt fodtøj under ridning og håndtering af hesten.
  • Bær sikkerhedsvest ved springning hvis du er under 18 år.
  • Fastgør dig aldrig til hesten ved fx at vikle træktovet rundt om hånden eller livet.
  • Før altid en hest i trense eller træktov.
  • Løb eller råb ikke i stalden.
  • Du må aldrig rykke, flå eller save hesten i munden med biddet.
  • Du må aldrig anvende pisk udover almindlig irettesættelse og korrektion.
  • Du må aldrig anvende sporer uhæmmet.
  • Efterlad aldrig heste på opbindings- og striglepladser uden opsyn.
  • Lad aldrig to heste passere hinanden på steder hvor staldgangen er mindre en 2 meter bred.
  • Staldgangen må ikke bruges til opbevaring af redskaber, striglekasser m.v.
  • Du skal have taget ryttermærke 1 eller have viden svarende dertil for at opholde dig alene i stalden.
  • Kend klubbens regler for ridning på bane.
  • Du skal have taget ryttermærke 2 eller have færdigheder svarende dertil for at kunne deltage i ”fri ridning” uden undervisning.
  • Du skal have taget ryttermærke 3 eller have færdigheder og viden svarende dertil for at lukke og hente heste på folden.
  • Kend klubbens forholdsregler ved brand.
  • Kend klubbens vigtigste telefonnumre, de kan findes på hjemmesiden.

Husregler

• Brandfare - der må kun ryges udenfor. Saml dine skodder op efter dig.
  • I tilfælde af brand evakueres rideskolen. Hestene hjælpes ud på en fold. Luk alle døre for at mindste branden.
  • Tal pænt - den gode tone er alles ansvar.
  • Husk at lukke døre og sluk lyset efter dig. Det er dyrt for rideskolen i både strøm og varme.
  • Der må gerne tændes for radiatorer i rytterstuen, men de skal slukkes efter brug.
  • Ryd op efter dig selv.
  • Kend klubbens vigtigste telefonnumre, de findes på hjemmesiden.
  • Tilskuere i ridehallen er velkomne, men forstyr ikke undervisningen eller eleverne.
  • I tilfælde af alvorlig ulykke ring 112. Informer bestyrelsen om ulykken. Er du partrytter skal du også ringe til den hesteansvarlige, der vil tjekke hesten for dig.